سه نوع سئو وجود دارد که برای کامل کردن استراتژی سئوی سایت به آن نیاز دارید: سئوی داخلی، سئوی فنی و سئو خارجی. با تجزیه استراتژی و فکر کردن در مورد سئو به عنوان این سه نوع، سازماندهی و اجرای برنامههای بهینهسازی بسیار سادهتر خواهد بود.
در تصویر زیر، مراحل ضروری برای بهینهسازی سایت براساس معیارهای سایت ماز نمایش دادهشدهاند. برخی از مراحل مربوط به سئوی فنی و برخی مربوط به سئوی داخلی هستند. در ادامه مطلب انواع سئو به تفضیل بیان شده اند.
۱.سئو تکنیکال (Technical SEO)
سئوی فنی مربوط به موارد غیر محتوایی وبسایت شما است.
سئوی فنی یا تکنیکال شامل استراتژیهایی برای بهبود ساختار سایت است. سئو فنی، خوانایی سایت را بهبود میبخشد (که باعث ایجاد درک بهتر برای موتورهای جستجو میشود) و تجربه کاربری مناسبی را فراهم میکند. ایجاد تجربه کاربری به موتورهای جستجو کمک میکند تا سایت را با کیفیتتر ببینند و آن را بهتر درک کند. برای مخاطب نیز بهتر کردن تجربه کاربری میتواند نرخ پرش (bounce rate) را کاهش دهد و مخاطبان بیشتری را برای بازگشت به سایت شما تشویق کند و ورودی مستقیم (direct) را افزایش دهد.
انواع اقداماتی که برای بهبود سئوی فنی میتوان انجام داد، مربوط به موارد زیر است:
- بهبود سرعت سایت (Site speed)
- بهینهسازی برای موبایل (Mobile-friendliness)
- ایجاد ساختار مناسب برای سایت (Site architecture)
- استفاده از داده های ساختار یافته (Structured data)
- امنیت سایت (Security)
۲. سئوی داخلی (On-Page SEO)
سئوی داخلی مربوط به محتوای موجود در وب سایت شما است.
سئو داخلی شامل استراتژیهایی برای بهینهسازی صفحات داخلی در یک وبسایت است. عوامل موثر بر سئوی داخلی به موتورهای جستجو کمک میکند تا موضوع محتوا را درک کنند و متوجه شوند که وب سایت منبع مهمی دارد که افراد مایل به پیدا کردن آن هستند.
سئوی داخلی خود شامل موارد زیر است:
- تحقیق در مورد کلمات کلیدی
یافتن بهترین کلمات کلیدی برای با هدف تولید محتوا در مورد موضوع مرتبط با کلمه کلیدی مورد نظر
- تولید محتوا
انتشار محتوای با کیفیت بالا و متمرکز بر کلمه کلیدی هدف
- بهینهسازی محتوا با کلمه کلیدی
استفاده از کلمه کلیدی هدف در همه مکانهای مناسب مانند عنوان اصلی، توضیح متا، آدرس URL، توضیح alt تصاویر و تگ عنوان.
۳. سئوی خارجی (Off-Page SEO)
تکنیکهای سئو خارجی به تقویت ارتباط وب سایت با وبسایتهای دیگر و افزایش اعتبار سایت کمک میکنند.
سئوی خارجی شامل استراتژیهایی جهت ایجاد اعتبار برای وبسایت است. بیشتر اقدامات سئوی خارجی مربوط به گرفتن لینکهای با کیفیت بالا از دیگر وبسایتها است. حجم زیادی از لینکهایی که از سایتهای معتبر به سایت شما داده میشود، به موتورهای جستجو نشان میدهند که سایت شما دارای ارزش و اعتبار است. شما میتوانید از طریق انواع لینکسازی و ایجاد پست مهمان، این اعتبار را به دست آورید.